110815 - Tipspromenad och ridning!

Dagen började med lite prat i häst-treorna, där min mentor nämligen talade om att den obligatoriska helgjouren är förevigt slut! :'D

För er som inte vet så gick jag och Ana (bästa <3) till rektorn i våras då jag mailat skolverket. Jag frågade helt enkelt om det var okej att ha obligatorisk närvaro på helger. Svaret: Nej. Frivillig verksamhet helger är helt okej, men inte obligatorisk! Jourveckan innebär att vi två veckor per termin har jour tre vardagskvällar (16-19) samt två fulldagar (ena dagen 8-16, andra 8-16 + kvällsfodring 19, och jag som bor en bra bit från skolan kan inte åka hem, så är ändå fast de där timmarna).

Rektorn var väldigt emot det vi sa, men vi hade det svart på vitt från skolverket. Sen blev det sommarlov och nu när vi är tillbaka fick vi det roliga beskedet! :D

ANA OCH JAG HAR ÅSTADKOMMIT NÅGOT I LIVET! :'D

Haha! Den nya jouren är frivillig och man får skriva upp sig på hur många helger man vill. MED lön ;) När jag jobbade en helg i vintras fick jag lite drygt 1700kr på en helg! Jag har tänkt jobba MINST 2 helger i höst, ännu mer pengar till maratonvagnen! :'D

Sen blev det tipspromenad med fika, sen lunch och stall! Nästan alla skulle rida ut, och självklart valde jag finaste bästigaste hästen Mixen, eller Power of Mixed boy, om jag ska vara korrekt ;)! Red honom ett par gånger innan lovet och blev förälskad! Mixen skulle gå på slingan medans resten skulle rida ut, så Ana fick hålla mig sällskap med sin favorit Cutex :) Så vi red i ungefär 30-35 minuter, efter uppvärmning jobbade jag lite i skritten och traven, sidvärtes över spåret och sen ställa om och tillbaka, fick riktigt fin form och kändes underbar! Har man ridit ungponny på 140cm hela sommaren och sätter sig på en (enligt mig) välutbildad halvblodsvallack på 170cm, då är det helt olika känslor ;)

Sen lite galopparbete, jobb samla - öka, kunde samla honom riktigt mycket och även öka och behålla formen!


Efter ridningen var både jag och Ana på våra bästa humör, vad annars kan man bli av att rida Vretas finaste hästar och sitta och snacka skit på hästryggen? :D  Blev lite smått stalltjänst, men väääldigt slappt.

Blev att laga mat när jag kom hem, började plocka fram grejer till korvgryta när jag såg att det fanns lite tacoköttfärs kvar sen helgen. Så det blev både korvgryta och tacosoppa :D Så grymt gott!

Nu sitter jag här mätt och på ett strålande humör, om det fortsätter vara uppehåll ska jag en sväng till Cero och rida. Antingen går det super för att jag har en sån bra känsla efter Mixen, eller så går det åt helvete för att jag vill ha samma känsla som på Mixen, men det är lite skillnad på en 4-årig fjordvallack och en 9(?)-årig halvblodsvallack ;)

Mycket vacker bild som Ana knäppte innan ridningen! Tjockishäst efter betet som ser ut som en ponny i manen! :D

Fina Mixen <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0