110826 - Lång stund i stallet

Precis hemkommen från stallet, var där ungefär 14 och hemma nu! Började med att plocka iordning Ceros sele, bytte ut bakselen mot den som följde med maratonvagnen och ställde in lite saker. Därefter pumpa hjulen på vagnen, och sen hämta Cero. Fixa iordning, sela, spänna för (första gången på länge som Cero fick stå lös, dvs backa in mellan skaklarna, sen spännas för, han har tidigare alltid gått iväg och inte gått att hålla så han har fått stå vid bindstocken) med Emelie framförställd!

Sen bar det iväg, en sväng till Himmelsby och vände, Cero var lite lat och jag fick gå på honom rätt hårt emellanåt, men när vi vände gick det bättre. Emelie fick köra en sväng i alla gångarter, hon lyssnade precis på hur hon skulle göra och det gick så bra så :) På hemvägen körde vi förbi Cambrants-hagen och passade på att hämta Teitur, jag körde Cero och Emelie höll Teitur som fick gå bakom vagnen.

Cero var genomsvettig när vi kom hem, varmt ute! Svampa av och sen fick han låna en box med ett par kg hö och hans hink med kraftfoder, så gick jag ner och jobbade med Teitur i rundcorallen.

Det är sån stor skillnad på Cero och Teitur, Cero är klar LBI och Teitur RBI/E (vet inte riktigt än), med Cero måste man verkligen använda kroppsspråket och även gå på honom fysiskt. Till exempel, tar Cero ner huvudet för att äta får man rycka till i ledrepet och då tar han upp huvudet och ser sur ut, men gör jag likadant på Teitur rycker han upp huvudet och backar ;)

Iallafall, jobbade igenom friendly game lite snabbt (han har respekt för sticken och blir lite rädd för hastiga rörelser, men att röra över hela kroppen och även lite lugnt kasta över stringen på andra sidan honom, och runt benen, fungerar), därefter porcupine game och rätt snart driving game. Provade även cirkeling game, räcker med att ändra energin för att han ska ändra sig! Viggla med repet, visa med sticken vart han ska, gå ett steg mot bakdelen och lägga energi där emot så ökar han, sen lägga energi mot bogen så han stannar på spåret och ibland får man slänga en blick mot baken så han håller tempot, det räcker för att han ska förstå! Älska :D Blev cirkeling game i alla gångarter, fast trav + galopp löst med en del lek.

Räckte att jag böjde mig lite åt sidan och tittade på baken så stannade han och vände sig mot mig! Fortfarande lite osäker på att komma fram till mig, men det gick helt okej. Såhär i början har jag lite godis som positiv förstärkning varje gång han gör rätt, det underlättar så mycket. Mot slutet följde han lite tveksamt med mig löst runt i corallen. En så sjukt kul häst att jobba med!

Jag vet inte varför han inte går att rida in, om han bockar av, sticker eller vad det nu är. Men jag kan misstänka sadeltvång, märkte att han ville gå runt osv när jag tog på tömkörningsgjorden sist. Nästa gång tänkte jag ta med schabrak och en resårgjord, och bara jobba med att lägga schabraket på ryggen utan att få någon reaktion, och sen be honom jobba med det på. Blir troligen söndag!


Min fina kille! <3


En tjock Teitur!


Fast han är rätt söt också ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0