110829 - Parelli

Inom Parelli använder man "Four phases of firmness";

1. Föreslå
2. Be
3. Säga
4. Lova

Till exempel om jag vill att hästen ska flytta sig sidways, så föreslår jag först att han ska göra det, därefter ber jag om det, sen säger jag till att han ska göra det, sen lovar jag att göra det, det vill säga jag måste genomföra det jag bett om så det inte bara är tomma hot.

Cero får jag ofta gå upp i fas 4, medans Teitur räcker med fas 1, ibland fast 2. Många säger att man behöver mycket tålamod för att jobba med en RBI, men jag tycker tvärtom! Jag behöver tålamod för att orka med Cero, medan Teitur bara är rolig att jobba med!

"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0