111208 - Lusten försvann nånstans på vägen

Igår och idag har jag verkligen varit helt sjukt trött, jag slocknar direkt när jag kommer hem och sover tills såhär dax ungefär och då äre dax att plugga.. Är snart uppe i 2 veckors konstant feber och hosta och de verkar inte vilja ge sig av! Måste till skolan ändå. Idag red jag dressyr på Mixen, fina killen! Gick faktiskt riktigt bra mot slutet. Unghästclinic på efm, inser vilken skillnad det är på Cero och jämnåriga halvblod.

Ett 4-årigt halvblod som går kvalitén vilket är väldigt många som gör, ska kunna gå en bana på 1m och enstaka hinder på 1.10 (= LC nivå, enstaka LB) (alt löshoppas 130cm). De ska kunnas rida i alla gångarter i båda varv i någorlunda stabil form (ungefär LB).

Cero är då 4,5år och närmar sig 5-årsstrecket, kan skutta 70cm (LD-10) någorlunda stabilt, dvs 20cm mindre än egentliga kraven, men så är han ju en tyngre ras. Kan inte ens rätt galoppfattning, absolut inte galopp på volt och formen är bara någorlunda stabil i skritten.

Men så kan man väga över det på ett annat sätt, det där 4-åriga halvblodet som kanske flyger i luften för en plastpåse är inte alls på samma nivå som Cero, som är så miljötränad att han inte skyggar för annat än kossor (träning pågår!), går att rida ut barbacka på i alla gångarter, numera även på repgrimma, och man kan vara trygg och göra precis vad du än kan tänka dig.

Jag väljer nog hellre den sortens utbildning, vi har all tid i världen att utbilda oss "korrekt"! Sen får man räkna med en hel del vila pga skador och sjukdom, och dessutom, visst är det lite väl höga krav för en 4-åring? Ana och jag stog och diskuterade under clinicen, "Pat, han skulle gjort såhäääär!", haha! (Pat Parelli)

Red iallafall ut en sväng på Cero ikväll, ca 35min skritt, mys! Cero var på bra humör. Lina och Molle som sällskap (red förövrigt Molle igår!). Blev dubbelbetsling, repgrimma i grund och vanliga tränsbettet om han blev jobbig, fick använda bettet när vi travade en kort sträcka och när han blev lite väl närgången med Molle, annars funkar repgrimman super, iallafall när jag rider själv! Fick ett sms om att barbackapadden är nu skickad så den bör komma nästa vecka, LÄNGTAR!

Nu blir det iallafall plugg inför nationella svenska imorgon och förhoppningsvis greja klart samhällen, mycket avprickat från listan nu!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0