111219 - Ansvar

Idag blev det fleecetäcke (nackdelen med att han går naken, dygnsur!) under padden, och repgrimma + nödbroms på, och ut i skogen!

Cero fick eget ansvar idag, nästan helt iallafall! Efter uppvärmning bad jag om trav på en kort sträcka och det gick super, först är han superpigg men jag bad om lite lugnare och då brukar han sakta av till skritt men inte idag, utan en fin balanserad trav!

Sen efter en stund blev det en kort galopp, fria tyglar och supertempo, kanske nååågot snabbt men han ökade inte utan höll den hela tiden så jag var nöjd! Hittills har han alltså tagit det ansvar han skulle :) Efter lite skritt inne i skogen vilket resulterade i en dygnsur ryttare, blötsnö som ramlar ner från granar är inget mysigt.. Sen tog vi en kort galopp till, liiite fort i början så då blev jag arg och sa ifrån, då blev det lugnt och fint i ca 100m innan han blev "rädd" för en stock som han sett 49 gånger förut så då sa jag okej, vi vänder och skrittar. 

Såg en ny stig som jag tänkte testa, jättemysig i början men sen blev det brantare och brantare och Cero slutade lyssna och ville bara promenera på, då sa jag nej, inget mer ansvar och vände och styrde hemåt med nödbromsen (bettet), smått tjurig häst för att han inte fick gå vart han ville. Väl ute på slingan igen tänkte jag testa ansvaret en sista gång, bad om galopp men nej. Slängtrav, räsergalopp, slängtrav *jag-måste-inte-lyssna-på-dig-trots* så då skrittade vi hemåt. När vi kom på sista biten hem, våran vanliga "sista-galoppen"-sträcka, liiite uppförslut, så blev det luuugn, fin, balanserad galopp! Så fort vi kom upp för kullen och jag ber om avsaktning blir det tvärstopp, han vet precis ;)

Skritt hem och jag satt damsadel sista tiden, lite ont/trött i höftpartiet. Cero tyckte nog jag var konstig men inget mer med det ;) Lite käk sen ut i hagen och äta sen lunch :)

Rätt bra att jag tänker igenom och skriver ner ridturen såhär efteråt! Kändes egentligen skit efteråt eftersom han slutade lyssna ett tag och att vi fick en dålig galopp, men å andra sidan fick vi ju 3 bra och en fin trav, så jag ska absolut vara nöjd :)

Imorgon har jag insläpp, onsdag ska allt packas inför torsdag och så ska han friseras (klippa svans & man) :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0