111230 - Sadelprovning

Imorse blev det sadelutprovning med Anne! Skönt att ha en diplomerad sadelutprovare i stallet ;) Först la vi på Wintec Pro Contourblock, för lång. Anne tyckte vi kunde provrida nya Wintecen iallafall, och det gjorde vi. Hon trodde inte att jag kunde ha smalare järn utan istället padda upp lite så att den inte trycker. Han har såpass kort sadelläge så sadeln är ca 2cm för lång, men den fungerar skapligt.

Efter provridning diskuterade vi att jag lämnar tillbaka båda tills vidare, nya Wintecen är normalpris på nu i vilket fall och hon ska hålla utkik ifall det finns några sadlar i lager, och även om det kommer in några nya :) Eftersom jag har en maxbudget på 8000kr så är det begagnat som gäller. Som Anne sa, när man kommer upp i prisklass så finns det sadlar som är superkorta, dvs ger massor bogutrymme, slutar riktigt tidigt och ändå är rymliga upp till 18" i sitsen!

Väntar med spänning :) Om vi inte hittar någon annan på ett tag så funkar ju Wintecen någorlunda!

Sötpojke borstad inför sadelprovning :) Han har blivit himla mysig att bara pyssla med, står stilla och njuter! Till skilland från tidigare där han gick fram och tillbaka, skrapade med framhovarna (gör han ytterst sällan nu) och var allmänt obekväm. Nu tror jag att han skitar ner sig enbart för att han gillar att bli ompysslad ;)



Förut kunde man inte ta av grimman för att tränsa, man var tvungen att lägga den runt halsen och då försökte han sticka och krypa ur den. Samma efter ridning. Idag tar jag av grimman och lägger den i rykthinken (går alltså iväg ett par meter), sen tillbaka och tränsa och han står faktiskt stilla, samma efteråt, tar av tränset, hänger upp det, hämtar grimman och han står kvar :) Sen ska vi träna vidare så han kan stå själv även när jag går iväg och hänger in sadeln osv :)

Slänger in en bild på maratonvagnens "registreringskylt" ;) Har inte satt på den än, vet inte om den är godkänd inom fjordhästföreningen. Inom "vanlig" ridsport får man inte ha svenska flaggan på utrustningen om man inte tillhör landslaget, sjuka regler! Ni får även se en skymt av mitt nybroderade schabrak, vitt dressyrschabrak med "Cero" på ena sidan och "Tove Torpehag" på andra sidan, i guld :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0