110914 - Känslaaaan!

Den ska jag behålla! Haft en bra känsla genom hela dagen, provet gick bra, läxhjälp gick bra, allt bra. Mamma hämtade mig och vi svängde förbi Hööks, däremot fanns inte schabraket inne utan kommer nästa vecka, synd! Sen hem, var lite högljutt vid kvällsmaten så då röt jag ifrån "Jag är på bra humör och jag ska rida Cero och då måste jag vara på bra humör, så nu håller ni en trevlig ton så jag kan få behålla mitt humör!" xD

Åkte till stallet, hämtade sadel, träns och rykthink, åkte till betet, borstade Cero, sadlade och tränsade, satt upp och skrittade iväg på traktorvägen. Tog ett par travsteg, saktade av, jobbade med sätet hela tiden! Fin om än överpigg häst. Fin form i skritten, lite stretig i början av traven men efter att jag jobbat med volter, åttvolter osv på fältet längst ner på traktorvägen så lossnade han och började jobba där med! Tog vänstergalopp, blev mest spring så jag saktade av, tog vänster igen och jobbade igenom på en 20-25m volt och sen saktade jag av. Fattade höger, fick vänster, saktade av. Fattade höger, FICK HÖGER (lyckan :'D), tog lika stor volt i höger, saktade av. Sen lite skritt och klappar.

Sen tillbaka på traktorvägen, först lite skritt-trav-övergångar för sätet, gick finfint. Sen galoppfattning vänster, rätt. Galoppfattning höger, fel. Galoppfattning vänster, rätt. Galoppfattning höger, RÄTT! Så himla roligt att få två fina galopper på ett ridpass :D För er som inte vet har Cero vääääldigt svårt för höger, fattar nästan bara vänster galopp. Efter 20-25m i galopp kom det några glädjesprång i form av "kosparkar" med ett bakben ;) Men mer än så blev det inte och vi galopperade på några meter till innan jag saktade av och skrittade av!

Underbar känsla, älskade häst <3 Nu vet jag hur jag lättast får höger iaf. Trampar ner i vänster stigbygel, lägger över vikten där, håller kvar vänsterskänkel i normalläge, tar fram högerskänkel något och driv. Än så länge kan han inte ta galoppfattningen ordenligt utan det blir lite snabbare trav först, men då tar jag ner honom och gör om.

Märker nu att jag har skavsår på fingrarna ;) Han var lite stark i volterna, ville helst springa hemåt! Nu, skriva uppsats i naturkunskap, se bonde söker fru (yeey!) och vara allmänt glad! :D

Gammal bild på Cero från i vintras när vi stog uppstallade på Lillgården! Fluffman ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0