110919 - Avramlingar

Satt och pratade avramlingar med Elin nyss. Hon hade ramlat av 2 ggr på 6 år på Nisälla, lite skillnad mot mig ;)

Jag har en rätt taskig balans, och dessutom har jag alltid åkt av för att Cero helt ändrat färdriktning, dvs hoppat åt sidan, stannat osv..

[1] Första gången jag skulle rida barbacka, hann inte sätta mig ordentligt innan han gick iväg och jag ramlade av på ett hinder haha! Som tur var plastbommar så det gjorde inte ont ;) 

[2] Red med barbackagjord i skogen, han hoppade för en vattenpöl och den gled, därmed jag! Tappade luften, låg kvar ett tag och såg Cero stå 10m ifrån mig och titta. När jag reste mig upp drog han iväg till stallet, snälla hästen ;)

[3] Vid trappen i klätterbacken! Klättrade i skritt uppför backen, som är rätt så brant, vid sidan av "trappan" (fälttävlanshinder, man ska hoppa 3 upphopp/nerhopp i backe), när vi kommer ända upp tvärvänder han 180 grader (blir rädd för något), vi är påväg i trav mot första trappsteget.. Jag försöker livrädd få stopp genom one-rain-stop, men icke. När hovarna var 20cm från trappsteget inser han att det inte är så smart, och vänder 180 grader uppåt igen, jag gör en kullerbytta över huvudet och landar på fötterna med tyglarna i handen! Var nog tur det, annars hade han nog stuckit iväg.

4. Satt upp barbacka vid betet och han gick snällt iväg när jag hade ett ben över, landade bland nässlor och taggbuskar! Myyysigt ;)

5. När vi hoppade grav första gången, vet att Simon var med och fotade. Bra första intryck av min häst ;) Travade emot, Cero hade bra bjudning, sen tvärstopp när han ser graven och jag flyger över huvudet, även här landar på fötterna!

6. Vid terrängtävlingen i somras, han vägrade två gånger på en häck, han hade aldrig hoppat häck innan. Jag tänkte att jag skulle trycka över honom och sen avbryta, han var trött, hade ingen framåtbjudning och kändes inte bra. Men ja, han hoppade stort så inihelvete, så jag tappade balansen och flög av, hade enormt ont i ryggen och höften och kunde inte andas. Cero blev fångad och såg riktigt ledsen ut, plutten! Fem minuter senare var jag uppe igen, lite yr och ont i höften men ryggen kände jag ingenting i. Hoppade hinder 1+2 igen, han vägrade på 1an så ja, det stämde inte den dagen. Krossat höft och hjärnskakning, plus ont i nacken!

7. Nu igår, skrittade alltså på långa tyglar barbacka på vägen mot betet, han blir helt plötsligt rädd för något, jag hann inte se något men troligen nån häst eller så som kom bakifrån (var precis vid brunnshagen), han hörde nog inte mkt pga blåsten. Han drog rätt åt vänster, jag flög av på högersidan, tog emot mig med höger knä och vänster hand. Handen känns liiite bättre idag, men fortfarande märken över hela handen där skinnet försvunnit, helt rött.. Skållad helt enkelt! Knäet svullet och uppskrapat, lite ont i nacken..

Kort sagt, skadat mig 3 ggr (2, 6, 7), visst var 4 inte skönt men det gick över efter nån dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0