110925 - [8] Min största rädsla inom ridsporten

Förut har jag aldrig varit rädd av mig, gjort precis allt. Men efter att det har gått mindre bra några gånger att hoppa Cero i sommar som slutat tokigt eller med en avramling, så har jag blivit mer och mer hopprädd. Tycker det är obehagligt att hoppa på skolan, visserligen hoppar de hästarna allt och stannar inte, men de hoppar så mycket större än Cero. Har svårt att hänga med och tappar lätt balansen över hindren när det kommer upp emot metern. Och när jag blir osäker kryper jag ihop i sadeln och det blir inte heller något bra - en ond cirkel.

Förövrigt gillar jag inte att jobba med unghästar. Framförallt Vretas unghästar. Då kan jag till och med vara lite skraj av anledningen att de är ouppfostrade. Cero är väldigt väluppfostrad, han kan testa att gå över gränsen någon gång men han vet vad som gäller, han gör absolut ingenting som kan skada något utan möjligtvis försöker gå några steg framför ledaren och leda - värre än så är det inte. Men övriga unghästar som hoppar, stegrar och drar runt i 120, nej tack. Självklart ska de få vara unghästar, men de ska kunna uppföra sig när det är människor omkring.

Annars är jag inte speciellt rädd för att ramla av eller så. Jag har ramlat av många gånger, men inte skadat mig svårt, en bruten arm en gång, förövrigt mest hjärnskakningar och muskelsträckningar eller något i den stilen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0