120112 - Bra dag, och dålig dag!

Dagen började skapligt med god frukost och skjuts till skolan. Men. Regn. Blåst. Det är hemskt! Får ont i lederna, blir stel och ja, hatar det. På fm red jag dressyr vilket gick skapligt. Men jag gillar inte slita-dra-banka-metoden (nåja, så hemskt är det inte, men jämfört med Parelli så). Efter lunch skulle vi longera, både Name och Naomi och båda var trevliga! Name behöver man använda kroppspråket på, lite klängig, men jag gillar henne! Använder hellre kroppspråket än att stå stilla och bli snurrig när hästen springer runt runt runt.

Insläppet var bara äckligt och tråkigt, och inte nog med det så kom hälften sent också vilket innebär att vi som är få fick ta ett antal extra hästar. Ville bara gå hem och lägga mig.

När jag väl kom hem efter en springrush till bussen tillsammans med Matilda så var jag äckligt blöt och kall, mådde piss. Bestämde mig för att vänta tills min mamma kom hem innan jag åkte till stallet och övertygade henne att följa med. Tänkte rida Cero en sväng när det inte var svinkallt för han har ju trots allt stått sen i fredags! Blöt häst = fleecetäcke och barbacka, jag hade min underbara vinteroverall. Tänkte ta repgrimman men valde pluppbettet som jag köpte för länge sen men aldrig använt. Använder dock inte hävstångsfunktionen utan i vanliga ringen. Det funkade helt okej, varken bra eller dåligt men han tuggade och pillade en hel del. 

Började att skritta runt i paddocken, gav upp och tände i gräspaddocken och red där. Mycket bättre! Tror jag ska körträna där såsmåningom, bredare än dressyrbanan och ungefär lika lång, me like! Började efter ett tag trava och Cero hade ett jämnt tryck i munnen, pigg och sprang en del i början men lugnade ner sig och blev taktmässig rätt snart. Travade runt i åttvolter och volter tillbaka i 5min konstant, inte vanligt att man kan göra det eftersom han oftast tröttnar och saktar av! Sen kom en annan häst "utifrån" och red på banan så då la vi av, han blev för ofokuserad. Gick in på dressyrbanan igen och red slalom mellan några sockerbitar och ett hinderstöd som står där, för enbart vikthjälper. Därefter in i boxen, då min snälla mamma var klar med allt och höll på att packa påsar, så jag behövde bara fixa kraftfodret!

Skoldagen mer eller mindre hemsk, kvällen bra!

Måste bara lägga in en diskussion i matsalen mellan mig och Therese, våra hästar är lika gamla..
Jag: Blir alltid så inspirerad av att jobba med Cero när jag ridit skolans hästar!
Therese: Inte jag, jag tänker bara att min häst blir aldrig såhär fin...
Jag: För mig är det tvärtom, jag tänker "Än är det inte för sent, det behöver inte bli sådär!" 

Tänker alltså på banka-dra, jämfört med Cero som rids på röst och långa tyglar, idag har jag inte lagt emot skänkeln en enda gång, och det är sällan jag gör det :) Allt som oftast försöker jag rida på hellånga tyglar för att få honom i en fri, långlåg form, ibland GÅR det inte när han blir väldigt extrovert och bara springer, t.ex. idag, men för det mesta så!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0